قيمت خودروها در روزهاي اخير عليرغم تعطيلات افزايش يافته است. ركورد قيمت ها در شرايطي رخ داد كه فعالان بازار نيز از اين موضوع شگفت زده شدند و دليل اصلي آن را افزايش ارزش دلار عنوان كردند. به گزارش اخبار ما ، اين روزنامه ايران وي در ادامه نوشت: “از روزي كه نرخ دلار وارد …
دلايل افزايش قيمت خودرو در بازار https://maanews.ir/دلايل-افزايش-قيمت-خودرو-در-بازار/ اخبار ما Fri, 20 Aug 2021 21:55:52 0000 عمومي https://maanews.ir/دلايل-افزايش-قيمت-خودرو-در-بازار/ قيمت خودروها در روزهاي اخير عليرغم تعطيلات افزايش يافته است. ركورد قيمت ها در شرايطي رخ داد كه فعالان بازار نيز از اين موضوع شگفت زده شدند و دليل اصلي آن را افزايش ارزش دلار عنوان كردند. به گزارش اخبار ما ، اين روزنامه ايران وي در ادامه نوشت: “از روزي كه نرخ دلار وارد …
قيمت خودروها در روزهاي اخير عليرغم تعطيلات افزايش يافته است. ركورد قيمت ها در شرايطي رخ داد كه فعالان بازار نيز از اين موضوع شگفت زده شدند و دليل اصلي آن را افزايش ارزش دلار عنوان كردند.
به گزارش اخبار ما ، اين روزنامه ايران وي در ادامه نوشت: “از روزي كه نرخ دلار وارد كانال 27 هزار تني شد ، حركت قيمت در بازار خودرو آغاز شد و هفته گذشته قيمت انواع خودروهاي داخلي بيش از 6 ميليون تن افزايش يافته است. از البته برخي از خودروهايي كه توليد آنها توسط شركت هاي خودروسازي داخلي محدود است ، آنها نيز ركوردي در اين زمينه داشتند ، به طوري كه در 24 ساعت قيمت چنين خودروهايي بيش از 10 ميليون تومان بود.
محمدرضا نجفي منش ، رئيس انجمن صنايع همگن درايو و توليدكنندگان قطعات خودرو ، با افزايش قيمت خودرو مي گويد: «قيمت خودروها رابطه مستقيمي با نرخ دلار دارد. هر زمان كه دلار افزايش يابد ، بر قيمت خودرو تأثير مي گذارد و در مسير رشد قرار مي گيرد و برعكس. اما از آنجا كه دلار هميشه افزايش يافته است ، مردم مدت هاست شاهد افت قيمت خودرو نبوده اند ».
وي افزود: “اگر سياست گذاران مي خواهند قيمت خودرو در بازار ثابت بماند ، واقعاً مجبور نيستند اين كار را در بازار كار انجام دهند.” با ثبات نرخ ارز مي توان به ثبات قيمت خودرو دست يافت. »
نجفي منش تأكيد كرد: “تنها درخواست ما از سياست گذاران اين است كه هيچ ارتباطي با بازار خودرو نداشته باشند و اجازه دهند مسير طبيعي خود را طي كند.” “مطمئناً من نمي توانم قيمت خودرو را در بازار با قيمت هاي معمولي كنترل كنم.”
طي هفته گذشته ، قيمت رانا ، دنا ، 206s به طور قابل توجهي در بازار افزايش يافته است. بنابراين قيمت 206 صندوقدار به 300 ميليون تومان رسيد. قيمت خودرو رانا حدود 240 ميليون تن است. قيمت خودروي دنا كه مدتي پيشتاز بازار خودرو بود از نرخ 420 ميليون تومان فراتر رفته است.
دفاتر با يك تماس تلفني قيمت ها را تعيين مي كنند
اسد كرمي ، نايب رئيس اتحاديه نمايشگاه داران خودرو در مورد علت آشفتگي بازار خودرو و افزايش قيمت ها به ايران گفت: “بازار خودرو به شدت وابسته به بازار ارز است.” بنابراين ، وقتي نرخ دلار تغيير مي كند ، قيمت خودرو نيز متغير است. يكي ديگر از مواردي كه اين روزها با وجود تعطيلات باعث افزايش غيرعادي قيمت خودرو شده است ، عدم تحويل به موقع خودروها به ثبت نام كنندگان است. »
وي ادامه داد: يكي ديگر از مواردي كه بازار خودرو را تحت تاثير قرار داده ، توزيع قطره خودرو توسط شركت هاي خودروسازي است.
كرمي با اشاره به اينكه عدم تعادل بين عرضه و تقاضا مشكلات بازار خودرو را تشديد كرده و اجازه نمي دهد قيمت ها تثبيت شود ، گفت: “توصيه مي كنم دولت سيزدهم با جديت به افزايش توليد خودرو براي برآوردن تقاضاي بازار ادامه دهد.” تا زماني كه توليد و تقاضا هماهنگ نباشد ، همه رويدادها و تنش ها در بخشهاي مختلف اقتصاد مي تواند قيمت خودرو را افزايش دهد. “
“غرفه دار دوم تحت هيچ شرايطي بر بازار خودرو تأثير نمي گذارد و به هيچ وجه نمي تواند قيمت تعيين كند ؛ زيرا آنها خودرو ندارند. تنها در تهران بيش از 2000 دفتر خريد و فروش خودرو وجود دارد (بسياري از آنها مجوز ندارند) ، برخي از آنها قيمت ها را تعيين مي كنند. بازار خودرو. “نبض بازار در دست اين دفاتر است و غرفه داران چاره اي جز همكاري با آنها براي زنده ماندن در بازار ندارند.”
اگر اكنون از غرفه داران درخواست ماشين 206 اتومبيل مي كنيد ، اين كار را نمي كنند ، اما دفاتر فروش كه معمولاً از لحاظ اقتصادي در همه بخش ها فعال هستند ، هيچ مدل خودرويي با قيمت صفر ندارند و از طريق يك خط تلفن خريد و فروش مي كنند ، ” او گفت. اين دفاتر مستقيماً با برخي نمايندگي ها كار مي كنند و به راحتي خودروهاي مورد نظر خود را خريداري مي كنند. »
كرمي با اشاره به اينكه اين دفاتر اثري از فروش در فضاي مجازي و برخي از سايت هاي عرضه خودرو دارند ، گفت: با شرايط فعلي ، شركت كنندگان در بازار خودرو اميدي به كاهش قيمت خودروهاي داخلي ندارند.
وي درباره قيمت خودروهاي خارجي گفت: تقاضا براي خودروهاي خارجي به شدت كاهش يافته است. از آنجايي كه بسياري از مردم 3 تا 4 ميليارد تومان براي خريد خودروي خارجي ندارند ، بنابراين اكثر غرفه داران خودروهاي خارجي فقط در بين خود اقدام به خريد و فروش خودرو مي كنند. “نمايشگاه هايي در شهر وجود دارد كه از ابتداي امسال حتي يك خودرو به عموم مردم نفروخته است.”
جدول توليد داخلي به توليد كمك مي كند
در حالي كه بازار خودرو تشنه خودرو است و بسياري از غرفه داران به فروش خودروهاي فرسوده روي آورده اند ، شركت هاي خودروسازي از افزايش توليد خودرو خبر مي دهند. ايران خودرو رشد 10 درصدي محصولات خود را نسبت به برنامه توسعه يافته و سايپا نيز رشد 6 درصدي را اعلام كرد. اما كارشناسان مي گويند زماني كه توليدكنندگان خودرو در سال 1996 (توليد بيش از يك ميليون دستگاه) به توليد برسند ، عرضه و تقاضا نزديك است. از سال 1997 با تحريم صنعت خودرو ، ميزان توليد خودرو 50 درصد كاهش يافته است و از آن زمان تاكنون توليد يك ميليون خودرو محقق نشده است. بنابراين ، در صورت افزايش توليد ، ممكن است نوسانات قيمت در بازار خودرو تا حدودي كاهش يابد. همانطور كه محسن صالح نيا ، معاون وزير سكوت گفت ، شركت هاي خودروسازي سعي در افزايش توليد دارند و اين امر با استفاده از جدول داخلي سازي ايجاد شده قابل دستيابي است. يك ميز توليد داخلي از سال 1997 كار مي كند و شركت هاي خودروسازي در قطعاتي كه نمي توان وارد كرد ، توليد قطعات را به شركت هاي داخلي از جمله دانشبونيان سفارش دادند. تعداد قطعات جدول پنجم خودكفايي كمتر از 10 قطعه گفته مي شود. در صورتي كه 80 قطعه خودكفايي در جدول اول لحاظ شده باشد. هرچه جلوتر مي رويم ، قطعات خودكفا مي شوند ، بسته به فناوري كه نداريم يا مواد اوليه اي كه نداريم.
افزايش قيمت را به دلار گره نزنيد
مازيار بيگلو ، دبير انجمن قطعه سازان ، نيز در مورد افزايش عجيب قيمت خودرو در بازار و دليل آن به ايران گفت: “گره زدن قيمت خودروهاي داخلي به دلار درست نيست. دلايلي كه قيمت خودرو با قيمت متفاوت است به دلار. “به نظر مي رسد دليل اصلي افزايش قيمت ها افزايش قيمت مواد اوليه براي توليد خودرو باشد.”
وي گفت: قيمت محصولات فولادي در بازار داخلي به شدت افزايش يافته و حتي 20 درصد گرانتر از بازار جهاني است. اگر شركت هاي خودروسازي بتوانند محصولات فولادي مورد نياز براي ساخت خودرو را وارد كنند ، قيمت نهايي خودرو كمتر خواهد بود. بنابراين ، بارها از سياست گذاران خواسته شده است تا قيمتهاي تعيين شده توسط شركتهاي فولادي را دنبال كنند تا مشخص شود چرا محصولات فولادي گرانتر از بازارهاي جهاني هستند. “
دبير انجمن قطعه سازان پيشتر گفت اجاره فعلي بين قيمت كارخانه و بازار 50 هزار ميليارد تومان است. متوليان اين اجاره مطمئناً اجازه نمي دهند قيمت خودرو كاهش يابد يا بازار تثبيت شود. شبكه هايي هستند كه بازار را مديريت مي كنند. هرچه قيمت در كارخانه بيشتر باشد ، قيمت آن در بازار بيشتر مي شود. به نظر مي رسد اين شبكه ها براي خود حاشيه سود تعريف كرده اند كه در هر صورت بايد اين حاشيه سود را حفظ كند.
چرا رشد قيمت
1- افزايش قيمت دلار و ورود به كانال 27 هزار تومان
2- افزايش مجدد قيمت مواد اوليه به ويژه محصولات فولادي
3- عدم تعادل در عرضه و تقاضاي خودرو
4- عدم تحويل خودرو توسط شركت هاي خودروسازي به ثبت نام كنندگان
5- وجود دفاتر فروش خودرو كه به عنوان اجاره كار مي كنند و بازار خودرو را مديريت مي كنند
انتهاي پيام