افزونه ها در وردپرس

جديدترين اخبار و اطلاعات فناوري و رايانه را در اين وبگاه جستجو كنيد.

افزونه ها در وردپرس

۱۴ بازديد

اگر شما با سيستم مديريت محتواي وردپرس كار كرده باشيد حتما اسم افزونه يا پلاگين را شنيده ايد. در حقيقت افزونه ها يك امكان و قابليت جديدي به سايت وردپرسي شما اضافه مي كنند تا بتوانند به نيازهاي مختلف كاربران و مديران سايت پاسخ دهند. همين ويژگي فوق العاده وردپرس است كه باعث محبوبيت و همه گير شدن آن شده است. افزونه ها در كنار اينكه مي توانند به توسعه امكانات سايت وردپرسي شما كمك كنند، در عين حال در زمان و هزينه هاي شما در شروع راه اندازي كسب و كار آنلاين صرفه جويي قابل توجهي مي كنند.

فرض كنيد شما نياز به قابليت چت آنلاين در سايت وردپرسي خود داريد؛ اگر همين لحظه براي يافتن اين قابليت در موتورهاي جستجو اقدام كنيد، با ده ها و يا حتي صد ها نتيجه مختلف در ماركت ها و انجمن هاي مختلف مخصوصا انجمن هاي وردپرسي مواجه خواهيد شد كه انواع افزونه هاي چت آنلاين و با ويژگي هاي مختلف را در اختيار شما قرار مي دهند. به عبارتي شما بدون آنكه زمان زيادي را صرف پيدا كردن يك فرد متخصص براي ايجاد اين قابليت در سايت خود كنيد، به راحتي و كمتر از يك ساعت افزونه مورد نظر خود را پيدا مي كنيد.

 در مثالي ديگر مي توانيم به افزونه هاي امنيتي وردپرس اشاره كنيم كه شما به راحتي مي توانيد انواع مختلفي از اين افزونه ها را با قابليت هاي ويژه اي كه در اختيار شما قرار مي دهند روي سايت وردپرسي خود نصب كنيد بدون آن كه نياز باشد مدت ها دنبال يك متخصص امنيت براي تامين امنيت سايت خود باشيد.

 اين موارد فقط چند مثال ساده بودند و قطعا شما براي هر كاربردي كه مد نظرتان باشد، مي توانيد افزونه متناسب با نياز خود را به صورت رايگان و يا پولي تهيه كنيد و يا اگر افزونه اي با قابليت هاي مورد نظر شما وجود ندارد، مي توانيد از سايت هاي ارائه خدمات افزونه نويسي كمك بگيريد تا درخواست شما توسط يك تيم توسعه دهنده افزونه هاي وردپرسي بررسي و پياده سازي شود. در واقع اين نوع از افزونه ها به افزونه هاي اختصاصي معروف هستند؛ چرا كه بر اساس نياز شخص شما كدنويسي مي شوند و براي عموم كاربران در دسترس نيستند.

اما هميشه بحث هايي در بين كاربران در رابطه با دو مورد مهم در استفاده از افزونه ها وجود دارد:

1. از ميان تعداد بسيار بالاي افزونه ها براي يك كاربرد مشابه كدام يك را بايد انتخاب كرد؟

اين سوال در ابتدا و براي كاربراني كه به تازگي با سيستم مديريت محتواي وردپرس كار كرده اند پيش مي آيد؛ خب در واقع وقتي شما براي يك نياز خاصي دنبال افزونه هستيد، گزينه هاي زيادي براي انتخاب وجود دارد؛ اما براي انتخاب بهترين گزينه موجود بايد نكاتي را مد نظر قرار دهيد؛

-          افزونه هاي با تعداد نصب بالا معمولا از محبوبيت بالايي برخوردار هستند و به نياز تعداد زيادي از كاربران پاسخ داده اند؛ پس تعداد نصب بالا يكي از اين نكات مهم است.

-          بروزرساني هاي منظم و آپديت نگه داشتن افزونه نيز يك پارامتر بسيار مهم محسوب مي شود كه حتما بايد در نظر داشته باشيد؛ چرا كه افزونه هاي تاريخ گذشته معمولا با نسخه هاي آتي هسته وردپرس به مشكل ميخورند و باعث بروز خطاهايي در سايت مي شوند.

-          پشتيباني و ارائه مستندات قابل فهم براي كاربر هم يكي ديگر از اين موارد است. اين مورد مخصوصا براي افزونه هاي پولي و اختصاصي بسيار مهم است؛ چرا كه عدم پشتيباني صحيح از افزونه ارائه شده، هميشه روند كار شما را با اختلال مواجه مي سازد و هنگامي كه باگ يا تداخلي در افزونه ارائه شده پيش بيايد، كسي پاسخگوي شما نخواهد بود. افزونه هاي معروف وردپرسي مانند ووكامرس، امنيت وردپرس (iThemes Security)، يوست سئو (Yoast SEO) و ... نمونه هايي از افزونه هاي با پشتيباني خوب و داراي انجمن هاي قوي براي پاسخگويي به نياز كاربران و مشكلات پيش آمده هستند.

 

2. اگر افزونه هاي آماده وجود دارند آيا منطقي است كه از افزونه هاي اختصاصي استفاده كنيم؟

همان طور كه اشاره شد، يكي از دلايلي محبوبيت سيستم مديريت محتواي وردپرس، افزونه ها هستند و شما مي توانيد تعداد بسيار زيادي افزونه رايگان يا پولي پيدا كنيد كه به نياز سايت شما پاسخ دهد؛ اما گاهي اوقات به دلايلي نياز است از افزونه هاي اختصاصي استفاده كنيد:

-          افزونه هايي كه به صورت عمومي عرضه مي شوند، معمولا به علت آن كه به نياز تعداد بسيار بالاي كاربران پاسخ دهند، از امكانات زيادي برخوردار هستند و كدهاي اضافه زيادي در آنها وجود دارد كه معمولا شما درصد كمي از امكانات آن را استفاده مي كنيد؛ لذا به مرور و با افزايش تعداد  اين افزونه ها، عملكرد سايت شما با اختلال مواجه مي شود و مي تواند باعث كندي سرعت سايت وردپرسي شما شود.

-          اگر مي توان چندين افزونه كه هم اكنون روي سايت وردپرسي شما نصب شده است را با يك افزونه اختصاصي جايگزين كنيد كه همه اين امكانات را داشته باشد، پيشنهاد مي شود اين كار را انجام دهيد.

-          اگر براي سايت وردپرسي خود امكانات ويژه اي مي خواهيد كه در افزونه هاي رايگان و پولي موجود نيستند و يا براي پياده سازي اين امكانات بايد تعداد بالايي افزونه نصب كنيد، بهتر است سفارش كد نويسي يك افزونه اختصاصي وردپرس با امكانات مورد نظر خود را بدهيد.

-          افزونه هاي اختصاصي به علت آن كه بر اساس  ساختار سايت شما و دقيقا بر اساس نيازي كه داريد پياده سازي مي شوند، بسيار بهينه بوده و همه امكانات مورد نياز شما را مي توان به شكلي كه دلخواه شماست پياده سازي نمود.

در حقيقت افزونه هاي اختصاصي به شما در اجراي ايده جديد يا مخصوص كسب و كار شما كمك مي كنند؛ چرا كه براي پياده سازي ايده هاي جديد و امكاناتي كه نياز سايت شما مي باشد، معمولا نمي توان آن ها را در افزونه هاي عمومي پيدا كرد.

 

اما در هنگام نياز به يك افزونه اختصاصي و سفارش كد نويسي آن، بايد به چه نكاتي توجه كنيم؟

اين سوال يك پرسش بسيار ضروري و مهم است كه حتما بايد قبل از سفارش افزونه اختصاصي خود جواب كامل و جامعي براي آن پيدا كنيد؛ همين الان اگر شما كلماتي مانند «سفارش افزونه وردپرس»، «افزونه اختصاصي وردپرس» و ... را در موتورهاي جستجو مانند گوگل جستجو كنيد، يك ليست بلند بالا از سايت هاي ارائه دهنده اين سرويس مشاهده مي كنيد؛ اما كدام يك را انتخاب كنيم؟ در اين جا نكات مهمي را كه در هنگام سفارش پياده سازي افزونه اختصاصي وردپرس بايد مد نظر قرار داد ذكر مي كنيم:

- حتما در ابتداي كار از آنها مشاوره اي در حد چند دقيقه بخواهيد؛ چرا كه با همين كار در ابتدا مي توانيد به راحتي متوجه شويد كه دانش آن ها در چه حدي است، چقدر به خواسته شما اهميت مي دهند، آيا پاسخگويي سريع و شفافي دارند و تا اندازه در اجراي درخواست شما تعهد دارند.

- مورد ديگر مشاهده نمونه كارها و مشاهده بازخورد مشتريان قبلي آن ها مي باشد؛ قطعا مشاهده نمونه هاي قبلي مي تواند در همين ابتداي امر كيفيت اجراي پروژه را براي شما مشخص كند و توجه به بازخورد مشتريان قبلي هم مي تواند شما را در تصميم گيري كمك كند و ميزان تعهد و پشتيباني تيم ارائه دهنده را براي شما مشخص كند.

- نكته ديگر كه بسيار مهم است پشتيباني از افزونه اختصاصي شما مي باشد؛ حتما اين مورد بايد در اولويت بالايي قرار بگيرد و تيم توسعه دهنده بايد پشتيباني كامل افزونه را بر عهده بگيرد؛ چرا كه در آينده نياز به توسعه امكانات افزونه و بروز نگه داشتن كدهاي آن داريد و اگر تيم پشتيباني خوبي در كنار شما نباشد، انتظار مشكلات و خطاهاي احتمالي در آينده را داشته باشيد.

 

سخن آخر

ما در اين مقاله سعي كرديم به صورت خلاصه شما را با افزونه هاي وردپرسي آشنا كنيم و كاربردها و مزاياي استفاده از آن ها را براي شما بازگو كنيم. نكات مهمي را در انتخاب افزونه هاي وردپرسي با هم مرور كرديم و دلايل استفاده از افزونه هاي اختصاصي را ذكر كرديم. در انتها نيز به نكات مهمي كه بايد در هنگام ثبت سفارش افزونه اختصاصي در نظر داشته باشيد اشاره كرديم.

اگر سايت شما وردپرسي است حتما نكاتي كه در اين مقاله ذكر شده است را با دقت رعايت كنيد و در صورتي كه قصد راه اندازي كسب و كار آنلاين خود با وردپرس را داريد، حتما قبل از شروع همه امكانات مورد نياز سايت خود را با يك كارشناس وردپرس در ميان بگذاريد تا در رابطه با بودجه مورد نياز و مدت زمان لازم براي پياده سازي سايت وردپرسي خود، ديد درستي داشته باشيد و در زمان و هزينه هاي خود صرفه جويي كنيد.

مزایای وردپرس نسبت به سایر برنامه های مدیریت محتوا:

کاهش هزینه: علاوه بر راه اندازی کم هزینه سایت، دیگر نیازی نیست که برای هر تغییری که می‌خواهید در سایت انجام دهید، به شرکت طراح سایت خود مراجعه کنید. وردپرس این امکان را به شما می‌دهد که هر زمان خواستید، تغییرات خود را درون سایت ایجاد کنید، مطالب جدید در سایت منتشر کنید، کاربران خود را مدیریت کنید، به نظرات رسیدگی کنید و ….

ظاهر زیبا: در سطح اینترنت هزاران قالب مخصوص وردپرس وجود دارد که شما می‌توانید انتخاب کنید و روی سایت خود پیاده‌سازی کنید. اما وردپرس امکان اینکه قالب سفارشی خود را طراحی و استفاده کنید را نیز دارد.

مدیریت آسان: شما به راحتی می‌توان سایت خود را در هر جا که هستید، چه با کامپیوتر و چه با موبایل، مدیریت کنید و نیازی به هیچ گونه برنامه جانبی ندارید.

ارتباط با شبکه‌های اجتماعی: وردپرس و افزونه‌های جانبی آن به شما این امکان را می‌دهند که به صورت خودکار سایت خود را به شبکه‌های اجتماعی بزرگ مانند توییتر، فیسبوک و یوتیوب متصل کرده و مشتریان خود را از تغییرات سایت خود باخبر سازید.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.